مقایسه کیفیت زندگی ،‌تنیدگی و سلامت روان درمعتادان و غیر معتادان مبتلا به HIV و افراد سالم
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

مقایسه کیفیت زندگی ،‌تنیدگی و سلامت روان در

معتادان و غیر معتادان مبتلا به HIV و افراد سالم

چکیده

مقدمه : هدف از انجام پژوهش حاضر برسی مقایسه ای کیفیت زندگی ، تنیدگی و سلامت روان در معتادان و غیر معتادان مبتلا به HIV و افراد سالم بود.

روش : 30 معتاد مبتلا به HIV از مراکز مراقبت از بیماران HIV و 30 فرد سالم از پارکهای شهر تهران از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . نمونه ها پرسش نامه محقق ساخته ، پرسش نامه کیفیت زندگی ،پرسش نامه رویداد های زندگی پیکل و پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) ارزیابی شدند . نتایج با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد.

یافته ها : کیفیت زندگی و سلامت روان در معتادان مبتلا به HIV و در غیر معتادان مبتلا به HIV پایین تر از افراد سالم بود. همچنین میزان تنیدگی در معتادان مبتلا به HIV بالا تر از غیرمعتادان مبتلا به و در غیر معتادان مبتلا به HIV بالا تر از افراد سالم بود.

نتیج گیری : تشخیص عفونت HIV‌در کنار اعتیاد،‌به دلایل مختلفی همچون برچسب های اجتماعی ، نامعلوم بودن وضعیت بیماری و عدم درمان قطعی ، می تواند مشکلات جسمانی ،‌روانی و اجتماعی شدید تری را به مشکلات و دردهای بیمار بیافزایید.

کلیدواژه ها : اعتیاد، ایدز ، کیفیت زندگی ، تنیدگی، سلامت روان

مقدمه:

امروزه عفونت HIV / ایدز به عنوان یکی از شایع ترین بیماریها در سطح جهان بشمار می آید ، به طوری که در بیشتر جوامع بودجه های کلانی برای پیشگیری از این بیماری هولناک صرف می شود و کمتر کشوری را می توان یافت که موارد جدید آلودگی به این ویروس را گزارش نکرده باشد. عفونت HIV ، ناشی از ویروسی است که از طریق خون ، ترشح واژنیو شیر مادر منتقل می شود . ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن حمله می کند . به مرور زمان ، این ویروس سیستم ایمنی را به قدری ضعیف می کند که دیگر نمی تواند بدن را در برابربیماری محافظت کند و این همان عفونت پیشرفته ویروس HIV، یعنی بیماری کشنده ایدز است . این بیماری دارای علامی چون تورم غدد لنفاوی، تب و عرق شبانه ، خستگی عمومی ، لاغری ، اسهال، ضایعات معمول پوستی ، خارش ، تمایل به خونریزی، سرفه و تنگی نفس است.

از دیدگاه روان شناختی ، افراد مبتلا به این عفونت با محدودیت های زیادی در محیط اجتماعی و فرهنگی رو به روهستند. این افراد با تجربه هایی مواجه می شوند که عقلب تنیدگی زاست . پیامد های وخیم اجتماعی و روان شناختی ناشی از تشخیص ایدز در بیماران مبتلا به HIV نیز به عنوان عامل مهمی در گستش این عفونت یاد می شود .

اعتیاد به مواد مخدر ، یکی از مسایل مهم در هر جامعه و از گسترده ترین عوامل خطرزا در سلامتی است که می توان آنرا از منظر عوامل زیست شناختی ، روان شناختی و اجتماعی بررسی کرد.

از سوی دیگر با وجود تمام اقدامات و تدابیر پیش گیرانه ، تغییر شکل الگوی مصرف مواد مخدر از تدخین به تزریق ، منجر به رشد لجام گسیخته بیماری ایدز شده است. مسأله تنها محدود به مصرف مواد مخدر بین مصرف کنندگان نمی شود . ایدز واعتیاد به مواد مخدر ، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند . این ارتباط به صورت انتقال مستقیم HIV ، در زمانی که مایعات عفونی بدن فرد مبتلا ( خون ، ترشحات مهبلی، منی، ترشحات قبل از انزال و شیر مادر) با خون وغشای مخاطی فرد دیگرتماس پیدا می کند است . یا به صورت غیر مستقیم است، به این معنی که مصرف مواد باعث ناتوانی در تفکر ، برنامه ریزیو اختلال در قضاوت می شود که این امر موجب افزایش رفتارهای پر خطر جنسی شده و به دنبال آن احتمال افزایش آلودگی به ویروس HIV را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

پژوهش ها نشان می دهد که به لحاظ روان شناختی ، تشخیص HIV در مبتلایان ، اغلب تنیدگی زاست و کیفیت زندگی و سلامتی روانی آنها تحت تاثیر قرار می دهد . تنیدگی و اشتغال فکری در مورد بیماری ایدز میتواند به سرعت فرد را به کام مرگ فرو رد . پاسخ طبیعی به تنیدگی در زمان تشخیص بیماری ، به صورتبی اعتقادی ‌کرختیو انکار دیده می شود کهبهدنبال آن عصبانیت و پریشانی حاد، اضطراب و علایم افسردگی رخ می دهد



پژوهش ها نشان می دهد که بر چسب بیماری و میزان اتفاقات منفی در زندگی ، دچنیز عوامل مهم برای پیشگویی اختلال تنیدگی پس از ضربه در بیماران مبتلا به HIV است. همچنین در پژوهش دیگری مشاهده شد که تنیدگی های هیجانی در بیماران زن مبتلا به HIV بیشتر از همتایان سالم آن ها است.

کیفیت زندگی، درکی است که افراد از موقعیتشان در زندگی، در زمینه فرهمگی و سیستم های ارزشی دارند و با اهداف، آرزو ها و استاندارد های آن ها در ارتباط است. بنابراین می توان مجموعه ای از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی که به وسیله ی شخص یا گروهی از افراد درک می شود (مانند شادی، رضایت، افتخار، سلامتی، موقعیت اقتصادی، فرصت های آموزشی و غیره) را تعریف مناسبی از کیفیت زندگی دانست. اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان یک مسئله زیستی ـ روانی ـ اجتماعی که ابعاد گوناگون زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، وقتی با بیماری ایدز همراه باشد، بسیاری از مولفه های کیفیت زندگی را تخریب کرده و سطح کیفیت زندگی بیماران را پایین می آورد. کیفیت زندگی در معتادان تزریقی مبتلا به ایدز، پایین تر از افراد سالم و حتی پایین تر از افراد غیر معتاد مبتلا به ایدز است. همچنین، کیفیت زندگی بیماران مبتلا به HIV در مقایسه با افراد سالم پایین تر است.

معتادان مبتلا به HIV همراه مشکلات جسمانی ناشی از بیماری خود، به دلیل ماهیت مشکلات شان، از سلامت روان پایین تری نیز برخوردارند. در فرهنگ پزشکی، احساس رضایت و بهبود روانی و تطابق کافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه به عنوان تعریفی برای سلامت روان مطرح می کنند. تحقیقات زیادی نشان می دهد که اختلال های روانی از جمله افسردگی، اضطراب و غیره در معتادانی که مبتلا به HIV هستند، نسبت به افراد سالم از شیوع بالاتری برخوردار است. بالا رفتن اختلال های روانی و پایین آمدن سلامت روانی، با افزایش مصرف مواد مخدر و خطر HIV رابطه مستقیم دارد.

هدف از انجام این پژوهش ، بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی، میزان تنیدگی و سلامت روانی افراد معتاد مبتلا به HIV و افراد غیر معتاد مبتلا به این ویروس ، با افراد سالم بود.

روش

این پژوهش از نوع علمی ـ مقایسه ای (پس رویدادی) است. جامعه آماری کلیه مردان معتاد مبتلا به HIV، غیر معتاد مبتلا به HIV و سالم 54-25 ساله شهر تهران بودند. با توجه به مشکلات دست یابی به بیماران مبتلا به HIV ، نمونه پژوهش از بین نمونه های در دسترس در مراکز مراقبت از بیماران HIV انتخاب شدند. گروه سالم نیز از نمونه های در دسترس در پارک های شهر تهران و با تکیه بر همانند بودن متغیر های جمعیت شناختی با گروه نمونه وارد پژوهش شدند. حجم نمونه برای هر یک از گ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:, :: 19:52 :: توسط : ع. رضایی پور

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 109454
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1